De Young-timer regeling: een fiscaal voordelige auto van de zaak voor zzp'ers
Als zzp'er wil je natuurlijk zo voordelig mogelijk rijden met je auto van de zaak. Maar hoe doe je dat? Een optie die steeds populairder wordt, is de Young-timer regeling. Dit is een speciale bijtellingsregeling voor auto's van 15 jaar of ouder, die je flink wat geld kan besparen. In dit blog leggen we uit wat de Young-timer regeling inhoudt, wat de voor- en nadelen zijn en welke auto's geschikt zijn voor deze regeling.
Wat is de Young-timer regeling?
De Young-timer regeling is een fiscale regeling die geldt voor auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn. Deze auto's worden ook wel Young-timers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. De datum van eerste tenaamstelling bij de eerste verkoop bepaalt of een auto een Young-timer is of niet.
De Young-timer regeling houdt in dat je als zzp'er gebruik kunt maken van een verlaagde bijtelling als je met je auto van de zaak ook privé rijdt. De bijtelling over een Young-timer wordt namelijk niet berekend over de cataloguswaarde (de nieuwprijs) van de auto, maar over de dagwaarde (de huidige waarde) van de auto. Bovendien mag je alle btw op de autokosten aftrekken als voorbelasting, mits je een sluitende ritregistratie bijhoudt.
Hoe werkt de bijtelling voor een Young-timer?
De bijtelling voor een Young-timer bedraagt 35% over de dagwaarde van de auto. Dat is een hoger percentage dan de standaard 22% bijtelling voor nieuwe auto's, maar omdat de dagwaarde veel lager is dan de cataloguswaarde, valt het maandbedrag een stuk lager uit. Bovendien daalt de dagwaarde elk jaar, waardoor je elk jaar opnieuw de bijtelling kunt berekenen.
De dagwaarde van een Young-timer hangt af van verschillende factoren, zoals het bouwjaar, de staat van onderhoud en het aantal gereden kilometers. Je kunt de dagwaarde schatten aan de hand van veilingprijzen of taxatiewaarden van vergelijkbare auto's. Je moet wel altijd de dagwaarde aannemelijk kunnen maken voor de Belastingdienst, bijvoorbeeld met een wev-taxatie (waarde in het economisch verkeer) of een aankoopfactuur.
Een rekenvoorbeeld:
Stel, je koopt een Volvo V70 uit 2006 met een cataloguswaarde van €75.000 en een dagwaarde van €4.000. De bruto bijtelling is dan 35% van €4.000 = €1.400 per jaar. Afhankelijk van je belastingschijf betaal je netto tussen de €80 en €106 per maand aan bijtelling.
Ter vergelijking: als je een nieuwe Volvo V90 koopt met een cataloguswaarde van €62.000, is de bruto bijtelling 22% van €62.000 = €13.640 per jaar. Netto betaal je dan tussen de €419 en €712 per maand aan bijtelling.Wat zijn de voor- en nadelen van een Young-timer?
Het fiscale voordeel van een Young-timer spreekt voor zich, maar er zijn ook nadelen verbonden aan het rijden met een oudere auto. Je moet zelf afwegen of een Young-timer voor jou en je bedrijf de juiste keuze is.
Dit zijn de voordelen:
- Je betaalt veel minder bijtelling dan met een nieuwe auto
- Je mag alle btw op de autokosten aftrekken als voorbelasting
- Je kunt in een luxe en representatieve auto rijden voor relatief weinig geld
- Je hebt geen last van afschrijving op je auto
- Je kunt elk jaar de bijtelling opnieuw berekenen op basis van de lagere dagwaarde
Dit zijn de nadelen:
Welke auto's zijn geschikt voor de Young-timer regeling?
Young-timers die zakelijk gekocht worden, zijn vaak representatieve en luxe auto's. Vooral Duitse tweedehandsauto's zijn in trek bij zzp'ers. Voorbeelden van populaire Young-timers zijn de Audi A4 en A6, de BMW 3- en 5 serie, de Mercedes-Benz C- en E-klasse en de Volvo V70. Deze auto's hebben ondanks dat ze al wat ouder zijn een hoog rijcomfort en een representatieve uitstraling.
Wil je toch liever een nieuwe auto rijden? Dan kun je ook kiezen voor zakelijke lease. Er zijn verschillende leasevormen mogelijk, zoals financial lease, operational lease of private lease. Vergelijk goed de voorwaarden en kosten van de verschillende opties voordat je een keuze maakt.
Conclusie
De Young-timer regeling is een fiscaal aantrekkelijke optie voor zzp'ers die met hun auto van de zaak ook privé willen rijden. Je betaalt veel minder bijtelling dan met een nieuwe auto en je mag alle btw op de autokosten aftrekken. Bovendien kun je in een luxe en comfortabele auto rijden voor relatief weinig geld. Er zijn wel nadelen, zoals hogere onderhouds- en brandstofkosten, minder moderne technologie en veiligheid, en meer kans op pech. Je moet dus goed afwegen of een Young-timer bij jou en je bedrijf past.
Bronnen:
- Youngtimer regeling | ANWB Zakelijk
- Youngtimer regeling verdwijnt - FleetGO®
- Rijd als zzp'er fiscaal voordelig met een youngtimer
R. Leichel Consultancies, uw vertrouwde belastingconsulent, is gespecialiseerd in een breed scala aan belastingzaken. Wij streven naar het optimaliseren van uw belastingteruggaven, een winst waar u als klant van profiteert. Onze toewijding aan u stopt nooit. Neem contact met ons op voor de hulp die u nodig heeft.